Πέμπτη 26 Μαρτίου 2015

"Ο ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ"
Ένα αριστούργημα της βυζαντινής υμνογραφίας.
(Τελείται την Ε΄ Παρασκευή της Μεγάλης Τεσσαρακοστής)

Σήμερα  Παρασκευή 24 Μαρτίου,  ολοκληρώνονται οι  Χαιρετισμοί, προς την Υπεραγία Θεοτόκο, και θα ψαλλεί  σε όλους τους Ορθόδοξους Ιερούς Ναούς ο Ακάθιστος Ύμνος,  μπαίνοντας έτσι στην Ε΄ εβδομάδα των νηστειών της μεγάλης τεσσαρακοστής και στη συνέχεια, στην Μεγάλη Εβδομάδα των παθών του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού.
Ας θυμηθούμε όμως ορισμένα ιστορικά στοιχεία  των χαιρετισμών και του Ακάθιστου ύμνου:
Ακάθιστος ύμνος ονομάζεται γενικά κάθε ορθόδοξος χριστιανικός ύμνος ο οποίος ψάλλεται από τους χριστιανούς πιστούς σε όρθια στάση. Έχει επικρατήσει όμως να λέγεται έτσι ένας ύμνος («Κοντάκιο») της Ορθόδοξης Εκκλησίας  προς τιμήν της Θεοτόκου ο οποίος ψάλλεται στους ναούς τις πέντε πρώτες Παρασκευές της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, τις πρώτες τέσσερις τμηματικά, και την πέμπτη ολόκληρος. Είναι ένας ύμνος που αποτελείται από προοίμιο και 24 οίκους (στροφές) σε ελληνική αλφαβητική ακροστιχίδα, από το Α ως το Ω (κάθε «οίκος» ξεκινά με το αντίστοιχο κατά σειρά ελληνικό γράμμα).
Ο Ακάθιστος ύμνος θεωρείται ως ένα αριστούργημα της βυζαντινής υμνογραφίας. Είναι γραμμένος πάνω στους κανόνες της ομοτονίας, ισοσυλλαβίας και εν μέρει της ομοιοκαταληξίας. Η γλώσσα του είναι σοβαρή και ποιητική και πλουτίζεται από κοσμητικά επίθετα και πολλά σχήματα λόγου (αντιθέσεις, μεταφορές, κλπ). Το θέμα του είναι η εξύμνηση της ενανθρώπισης του Θεού μέσω της Θεοτόκου, πράγμα που γίνεται με πολλές εκφράσεις χαράς και αγαλλίασης, οι οποίες του προσδίδουν θριαμβευτικό τόνο.
Συνθέτης
Ενώ είναι αδιαμφισβήτητο ότι ο ύμνος ψαλλόταν ως ευχαριστήρια ωδή προς την υπέρμαχο στρατηγό του Βυζαντινού κράτους, εντούτοις το πρόβλημα της σύνθεσης του Κοντακίου του Ακάθιστου Ύμνου παραμένει μέχρι και σήμερα ένα από τα σημαντικότερα και δυσκολότερα φιλολογικά προβλήματα, καθώς οι μελετητές όχι μόνο δεν έχουν ακόμη καταλήξει στο ποιος, πότε και γιατί συνέθεσε τον ύμνο αυτό, αλλά οι γνώμες τους εμφανίζουν και μεγάλες αποκλίσεις.
Το ποιος και το πότε βεβαίως είναι αλληλένδετα, αλλά σε όλη τη χειρόγραφη παράδοση ο ύμνος φέρεται ως ανώνυμος, ενώ ο Συναξαριστής που τον συνδέει με τα γεγονότα του Αυγούστου του 626 δεν αναφέρει ούτε το χρόνο της σύνθεσής του, ούτε τον μελωδό του.
Η παράδοση όμως αποδίδει τον Ακάθιστο ύμνο στον μεγάλο βυζαντινό υμνογράφο του 6ου αιώνα, Ρωμανό τον Μελωδό.
Την άποψη αυτή υποστηρίζουν πολλοί ερευνητές, οι οποίοι θεωρούν ότι οι εκφράσεις του ύμνου, η γενικότερη ποιητική του αρτιότητα και δογματική του πληρότητα δεν μπορούν παρά να οδηγούν στο Ρωμανό. 
Δομή
Ο Ακάθιστος Ύμνος αποτελείται από 24 «οίκους» (στροφές), οι οποίοι είναι δύο ειδών. Οι περιττοί (Α-Γ-Ε...), που είναι εκτενέστεροι, αποτελούνται από δεκαοκτώ στίχους. Οι πέντε πρώτοι περιλαμβάνουν τη διήγηση, οι δώδεκα επόμενοι αποτελούν τους χαιρετισμούς, οι οποίοι απευθύνονται προς την Θεοτόκο και ο δέκατος όγδοος είναι το εφύμνιο «χαίρε νύμφη Ανύμφευτε». Οι άρτιοι (Β-Δ-Ζ...), που είναι συντομότεροι, αποτελούνται μόνο από πέντε στίχους διήγησης και το εφύμνιο «Αλληλούια». Από τους άρτιους οίκους, οι περισσότεροι αναφέρονται στο Χριστό (Θ-Κ-Μ-Ξ-Π-Σ-Υ-Χ), και μερικοί στη Θεοτόκο (Β-Δ-Ζ-Ω).
Γενικό θέμα του ύμνου είναι ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου, ο οποίος αναφερόταν και στο αρχικό του προοίμιο (Τό προσταχθέν μυστικῶς...»). Με πηγές του την Αγία Γραφή και τους Πατέρες της Εκκλησίας, ο Ακάθιστος Ύμνος περιγράφει τα ιστορικά γεγονότα, αλλά προχωρεί και σε θεολογική και δογματική ανάλυσή τους.
Ο πρώτοι δώδεκα οίκοι του (Α-Μ) αποτελούν το ιστορικό μέρος. Εκεί εξιστορούνται τα γεγονότα από τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου μέχρι την Υπαπαντή, ακολουθώντας τη διήγηση του Ευαγγελιστή Λουκά. Αναφέρεται ο Ευαγγελισμός (Α, Β, Γ, Δ), η επίσκεψη της εγκύου Παρθένου στην Ελισάβετ (Ε), οι αμφιβολίες του Ιωσήφ (Ζ), η προσκύνηση των ποιμένων (Η) και των Μάγων (Θ, Ι, Κ), η Υπαπαντή (Μ) και η φυγή στην Αίγυπτο (Λ), η οποία είναι η μόνη που έχει ως πηγή το απόκρυφο πρωτευαγγέλιο του Ψευδο-Ματθαίου.
Οι τελευταίοι δώδεκα (Ν-Ω) αποτελούν το θεολογικό ή δογματικό μέρος, στο οποίο ο μελωδός αναλύει τις βαθύτερες θεολογικές και δογματικές προεκτάσεις της Ενανθρώπισης του Κυρίου και το σκοπό της, που είναι η σωτηρία των πιστών.
Ο μελωδός βάζει στο στόμα του αρχαγγέλου, του εμβρύου Προδρόμου, των ποιμένων, των μάγων και των πιστών τα 144 συνολικά «Χαῖρε», τους Χαιρετισμούς προς τη Θεοτόκο, που αποτελούν ποιητικό εμπλουτισμό του χαιρετισμού του Γαβριήλ («Χαῖρε Κεχαριτωμένη»), που αναφέρει ο Ευαγγελιστής Λουκάς (Λουκ. α΄ 28).
Σύγχρονη Ακολουθία (Χαιρετισμοί)
Παλιότερα ο Ακάθιστος Ύμνος ψαλλόταν. Δεν διασώθηκε όμως μέχρι τις μέρες μας ο τρόπος μελωδικής του εκτέλεσης, για το λόγο αυτό ψάλλεται μόνο το προοίμιο σε ήχο πλάγιο δ'.
Κατά την ακολουθία των Χαιρετισμών, ψάλλεται  αρχικά ο «Κανόνας» (τα Τροπάρια των Χαιρετισμών), με εννέα ωδές, οι ειρμοί των οποίων είναι:
·         Ἀνοίξω τὸ στόμα μου καὶ πληρωθήσεται πνεύματος...
·         Τοὺς σοὺς ὑμνολόγους Θεοτόκε...
·         Ὁ καθήμενος ἐν δόξῃ ἐπὶ θρόνου Θεότητος...
·         Ἐξέστη τὰ σύμπαντα, ἐπὶ τῇ θείᾳ δόξῃ σου...
·         Τὴν θείαν ταύτην καὶ πάντιμον...
·         Οὐκ ἐλάτρευσαν τῇ κτίσει οἱ θεόφρονες...
·         Παῖδας εὐαγεῖς ἐν τῇ καμίνῳ...
·         Ἅπας γηγενής σκιρτάτω τῷ πνεύματι...
Ακολουθεί η απαγγελία των οίκων του Ακαθίστου ύμνου, καθώς, όπως ήδη αναφέρθηκε, δεν έχει σωθεί ο τρόπος μελωδικής του εκτέλεσης. Ο ιερέας στέκεται στο μέσο του ναού, εκεί που παλιά βρισκόταν ο άμβωνας, και από τον οποίο ψαλλόταν το κοντάκιο. Εκεί, μπροστά σε μια εικόνα της Παναγίας απαγγέλλει τους οίκους.
Τις πρώτες τέσσερις Παρασκευές της Μεγάλης Σαρακοστής απαγγέλλει από 6 οίκους, δηλαδή την πρώτη Παρασκευή (Α΄ Χαιρετισμοί) τους Α-Ζ, τη δεύτερη (Β΄ Χαιρετισμοί) τους Η-Μ, την τρίτη (Γ΄ Χαιρετισμοί) τους Ν-Σ, την τέταρτη (Δ΄ Χαιρετισμοί) τους Τ-Ω και την πέμπτη Παρασκευή (Ακάθιστος Ύμνος) όλους μαζί .

Στην Κωνσταντινούπολη

Στην Κωνσταντινούπολη, την γ΄ στάση των Χαιρετισμών, δηλαδή την γ΄ Παρασκευή των Νηστειών, συνηθίζεται να πηγαίνει ο Οικουμενικός Πατριάρχης με τους πατριαρχικούς χορούς στο ναό της Παναγίας των Βλαχερνών και να απαγγέλλει εκεί τους οίκους του Ακαθίστου. Η παράδοση αυτή θεωρείται απότιση τιμής στη μνήμη των γεγονότων του 626, δηλαδή της σωτηρίας της Πόλης  από τους Αβάρους  και της πρώτης ψαλμώδησης του Ύμνου.
(Συγκεκριμένα το έτος 626 και ενώ ο Αυτοκράτορας Ηράκλειος ηγείτο εκστρατείας του βυζαντινού στρατού κατά των Περσών, η Κωνσατντινούπολη πολιορκήθηκε αιφνιδίως από τους Αβάρους Γνωρίζοντας την απουσία του στρατού, οι Άβαροι απέρριψαν κάθε πρόταση εκεχειρίας και την 6η Αυγούστου κατέλαβαν την Παναγία των Βλαχερνών.  Σε συνεργασία με τους Πέρσες, τη νύχτα της 7ης προς 8η Αυγούστου, ετοιμάζονταν για την τελική επίθεση, ενώ ο Πατριάρχης  Σέργιος περιέτρεχε τα τείχη της Πόλης με την εικόνα της Παναγίας της Βλαχερνίτισσας και ενεθάρρυνε το λαό στην αντίσταση. Τη νύχτα εκείνη, φοβερός ανεμοστρόβιλος, που αποδόθηκε σε θεϊκή αρωγή, δημιούργησε τρικυμία και κατέστρεψε τον εχθρικό στόλο, ενώ αντεπίθεση των αμυνόμενων προξένησε τεράστιες απώλειες στους Αβάρους και τους Πέρσες, οι οποίοι αναγκάστηκαν να λύσουν την πολιορκία και να αποχωρήσουν άπρακτοι).
Ο ιστορικός αυτός συμβολισμός προσδίδει λαμπρότητα και συναισθηματική φόρτιση στην ακολουθία, την οποία παρακολουθούν κάθε χρόνο πολλοί χριστιανοί από όλα τα μέρη της Πόλης.
Εύχομαι καλό υπόλοιπο της Μεγάλης Τεσσαρακοστής και μια κατανυκτική Μεγάλη Εβδομάδα, εντός των Ιερών Ναών,  προκειμένου να γευθούμε την Ανάσταση του Κυρίου Ημών Ιησού Χριστού.
                                                                                 
                                                                                               Ευάγγελος Μαυρογόνατος                                                                   

Αρχική Σελίδα

ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ ΗΧΗΤΙΚΟΣ ΣΥΝΑΞΑΡΙΣΤΗΣ

Ολόκληρο το Βιβλίο "Κλίμαξ" του Αγίου Ιωάννου του Σιναΐτου.

ΕΟΡΤΟΛΟΓΙΟ (ΝΕΟ)

ΕΟΡΤΟΛΟΓΙΟ (Πάτριο) ΑΓ.ΟΡΟΥΣ

Αρχειοθήκη

ΡΑΔΙΟ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ

ΟΡΥ

ΙΕΡΟΨΑΛΤΗΣ ΚΙΛΚΙΣ

...ΚΑΛΗ ΣΑΣ ΠΛΟΗΓΗΣΗ ΣΤΟ ΙΕΡΟΨΑΛΤΗΣ ΚΙΛΚΙΣ...

ΠΕΡΗΦΑΝΗ ΚΥΜΑΤΙΖΕΙΣ

ΠΕΡΗΦΑΝΗ ΚΥΜΑΤΙΖΕΙΣ
Ἀπ᾿ τὰ κόκαλα βγαλμένη τῶν Ἑλλήνων τὰ ἱερά, καὶ σὰν πρῶτα ἀνδρειωμένη, χαῖρε, ὢ χαῖρε, Ἐλευθεριά!

Συνολικές προβολές σελίδας

ΠΑΝΑΓΙΟΣ ΤΑΦΟΣ

ΠΑΝΑΓΙΟΣ ΤΑΦΟΣ
Κάντε κλικ στην εικόνα

ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ

ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ

ΠΑΥΛΕΙΟΣ ΛΟΓΟΣ

ΚΟΣΜΑΣ Ο ΑΙΤΩΛΟΣ

ΚΟΣΜΑΣ Ο ΑΙΤΩΛΟΣ
Κάντε κλικ στην εικόνα

ΑΓΙΟΣ ΕΦΡΑΙΜ (ΜΑΚΡΗΣ)

ΑΓΙΟΣ ΕΦΡΑΙΜ (ΜΑΚΡΗΣ)
Κάντε κλικ στην εικόμα

ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ

ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
Κάντε κλικ στην εικόνα

ΗΧΗΤΙΚΑ

ΗΧΗΤΙΚΑ
Κάντε κλικ στην εικόνα

ΣΥΝΑΞΑΡΙ

ΑΠΟΦΘΕΓΜΑΤΑ

agiooros.org

ΒΙΝΤΕΟ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΜΑΣ

Δημοφιλείς Αναρτήσεις